Wat zijn MX records en hoe maak ik deze aan?

Laatst gewijzigd 28-12-2020

MX records worden gebruikt voor het afleveren van email.
MX records zijn dus zeer belangrijk, omdat dit de route bepaalt waar de emails naar toe gaan.
Wanneer de MX record fout is ingesteld, ontvang je geen email.

Prioriteit
Een MX record is een bijzonder type record, omdat het mogelijk is meerdere records op te geven met een verschillende prioriteit. Hierdoor kan je een fall-back creëren voor het geval de eerste mailserver offline is voor bijvoorbeeld onderhoud. De mail zal altijd verstuurd worden naar de MX record met de laagste prioriteit, als dit niet lukt zal de server het afleveren bij de prioriteit die daarboven ligt.
Dus hoe lager de prioriteit, hoe eerder de mailserver het oppakt.
Bijvoorbeeld een MX record met prioriteit 0 zal de mail eerder oppakken dan een MX record met prioriteit 10.

Gebruik van externe MX records
Let op: Wanneer je externe MX records gebruikt (van een andere partij) houd er dan altijd rekening mee dat je de lokale mailserver uitzet.
Wanneer je dit niet doet, zal de server de mail intern proberen af te leveren wanneer beide domeinen zijn aangemaakt op de server, met als gevolg dat email op de verkeerde server wordt afgeleverd of helemaal niet wordt afgeleverd als het email adres niet bestaat..

Hoe zet ik de lokale mailserver uit wanneer ik externe mx records gebruik?

in DirectAdmin:
1.) Login in DirectAdmin in het hosting pakket
2.) Ga bovenin het menu met je muis over E-mail beheerder en klik daarna op MX-records.
3.) Vink de optie: "Gebruik deze server om mijn e-mails af te handelen" uit. 

in SATserver:
1.) Login in satserver
2.) Links in het menu klik je op geavanceerd.
3.) klik op server functies
4.) zet de Mailserver op Uit.

Hoe maak ik een MX record aan?
Om een correcte MX record aan te maken moet je in het bezit zijn van de hostnaam waarop u de email wenst te ontvangen. De MX record wordt normaal gesproken op de domeinnaam zelf toegepast.

Wanneer je de hosting bij ons afneemt en de mail op onze server wilt afleveren hoef je je hier niet mee bezig te houden, wij stellen de MX record bij ons standaard in dat de mail naar onze server toe gaat.

Er zijn 3 velden die je bij een MX record moet invullen:

  • Naam waar het op van toepassing is, vaak is dit de domeinnaam zelf.
  • Server: dit is het A record dat verwijst naar de mailserver, bijvoorbeeld mail.voorbeelddomein.nl.
  • Waarde / Prioriteit: vul hier de waarde in, vaak is dit 0 of 10. Wanneer er meerdere fallback mailservers zijn kan dit ook 20 / 30 / 40 zijn. .
    Zoals eerder aangegeven, hoe hoger de waarde hoe lager de prioriteit.
Meest voorkomende situaties:
  • Het veld Server mag enkel een hostnaam zijn. (bijvoorbeeld: mail.voorbeelddomein.nl).
  • Wanneer je verwijst naar een A record dien je deze aan te maken.
  • Wanneer je verwijst naar een externe mailserver dien je de lokale mailserver in het controlepaneel uit te schakelen. Zoals eerder al werd aangegeven. Wanneer je dit niet doet kan dit problemen geven, zeker wanneer de domeinnaam waar je naar toe mailt ook is aangemaakt op dezelfde server.
  • Wanneer je de DNS wijziging uitvoert (bijvoorbeeld de MX) dan wordt de wijziging direct doorgevoerd. Echter omdat er een TTL op de domeinnaam van toepassing is, en omdat andere partijen vaak dns caching aan hebben staan, kan het soms maximaal 1 uur duren voordat de wijziging overal is doorgevoerd en in sommige gevallen nog langer.

Voorbeeld van een MX record instellen op basis van een A record
Een simpel standaard voorbeeld om de mail op dezelfde server af te leveren:
Er is een A record voor mail.voorbeelddomeinnaam.nl deze verwijst naar het ip adres: 1.1.1.1
Er is momenteel nog geen MX record, maar het is wel de bedoeling dat de mail afgeleverd gaat worden op het ip adres 1.1.1.1.
Je kan dan de MX record aanmaken met prioriteit 0 en verwijst hem naar de mail.voorbeelddomeinnaam.nl.
Aangezien het A record van mail.voorbeelddomein.nl verwijst naar 1.1.1.1 zal de mx record de mail sturen naar de server 1.1.1.1.

Waar kan ik de MX record aanmaken / wijzigen?
Dit is afhankelijk van hoe je de DNS record beheert.
We zullen hieronder enkele voorbeelden geven:

- Domeinnaam maakt gebruik van onze managed dns:
Log in op mijn.internettoday.nl en ga naar Domeinen links in het menu.
Zoek de domeinnaam erbij, en klik op het tandwielicoontje.
Hier kan je de MX record aanpassen of toevoegen.

- Domeinnaam maakt gebruik van de nameservers van SATserver
In dit geval beheert SATserver de DNS, en moet je inloggen in het controle paneel van satserver.
Kijk vervolgens bij DNS --> MX records. Je kan hier een MX record wijzigen of toevoegen.

- Domeinnaam maakt gebruik van ns1 / ns2 en ns3/.thednscompany nameservers
Login in DirectAdmin, cPanel of Plesk, ga naar de DNS editor en wijzig daar de MX record of voeg deze toe.

Was dit artikel nuttig?
Zeker Niet echt!

Vragen over onze dienstverlening?

Onze support is op werkdagen bereikbaar van 9:00 - 17:30.